Ile naprawdę kosztuje pozycjonowanie strony?

Ile naprawdę kosztuje pozycjonowanie strony?

Nie ma jednej, stałej ceny pozycjonowania strony. Koszty różnić się będą w zależności od branży, konkurencyjności, miasta, np. Warszawy czy Torunia, czy aktualnego stanu witryny. Jeśli jednak chcesz, aby Twoja strona wyświetlała się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania, musisz liczyć z poniesieniem sporego wydatku. Cena może bowiem wynosić nawet kilka tysięcy miesięcznie. Zobaczmy, od czego zależy i jak zaplanować budżet oraz wybrać agencję, aby nie przepłacić?

Ile naprawdę kosztuje pozycjonowanie strony?Agencja, a freelancer

Zupełnie z innymi stawkami spotkamy się, gdy mamy do czynienia z agencją oraz freelancerem. Firma musi ponosić dodatkowe koszty, np. związane z utrzymaniem biura czy zatrudnianiem pracowników, więc jej koszty będą znacznie wyższe niż w przypadku freelancera. Znacznie przekłada się to również na ceny. Jednak w przypadku agencji mamy pewność, że pozycjonowanie strony wykonywane jest przez specjalistów, którzy zawsze są do naszej dyspozycji w przypadku wystąpienia problemów w witrynie.

Zanim więc podejmiesz konkretny wybór, dokładnie przejrzyj oferty i poczytaj opinie. Tylko w ten sposób dowiesz się, czy usługi pozycjonerskie świadczone są w sposób uczciwy.

Pierwszy krok w pozycjonowaniu – audyt SEO

Niezależnie od tego, w jakim mieście chcesz wypozycjonować swoją stronę, pierwszym krokiem każdego pozycjonera będzie przeprowadzenie specjalistycznego audytu SEO. Ma on na celu pokazanie błędów oraz aktualnego stanu witryny, a także wskazanie możliwości, które pomogą w poprawie widoczności witryny. Audyt SEO możesz również przeprowadzić samemu, zupełnie za darmo – będzie on jednak okrojony i jeśli nie znasz się na pozycjonowaniu stron, możesz sobie tylko zaszkodzić. Cena wykonania audytu nie jest stała, a uzależnia się ją od ilości wykonanej pracy. Widełki zaczynają się już od kilkuset złotych, a kończą nawet na kilku tysiącach w przypadku naprawdę rozbudowanych stron.

Pozycjonując stronę w Warszawie czy innym większym mieście, musisz liczyć się z wyższymi stawkami. Ma to związek z większą konkurencyjnością firm i większym nakładem pracy do wykonania.

Koszty pozycjonowania strony – co się do nich wlicza?

Pozycjonowanie witryny to niezwykle skomplikowany proces, który składa się z kilku głównych elementów. Zaliczamy do niego działania skupiające się na poprawie funkcjonowania strony wraz z jej zawartością oraz na działaniach zewnętrznych. Kluczowe jest również opracowanie długoterminowej strategii. Będzie ona inna dla każdej firmy i musi uwzględniać wiele czynników, takich jak:

  • konkurencyjność;
  • odpowiedni dobór fraz kluczowych;
  • przygotowanie tekstów pod SEO;
  • stworzenie dobrego linkowania zewnętrznego;
  • optymalizację strony www (w tym jej kodu i responsywności).

W ostatecznym rozrachunku za miesięczną obsługę pozycjonowania strony możemy zapłacić nawet do kilkunastu tysięcy złotych. Warto tutaj pamiętać, że jest to proces długotrwały i nieustanny. Raz osiągniętych wyników trzeba pilnować, tak aby cały czas strona wyświetlała się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania.

Przygotowanie strategii opartej o słowa kluczowe

Pierwszym krokiem po audycie SEO jest wykonanie przeglądu słów kluczowych oraz ich doboru w oparciu o ich popularność, potencjał i konkurencyjność. Następnie dobrze, aby agencja dokładnie zaplanowała, w jaki sposób dane frazy będzie wykorzystywać – w artykułach na blogu firmowych, w opisach do katalogów czy tekstach sponsorowanych. Samo przygotowanie strategii to koszt wahający się od 1 tys do 5 tys złotych w większych miastach, np. w Warszawie. Jednak dobrze opracowany plan działania sprawia, że mniej błędów popełniamy w przyszłości i osiągamy lepsze wyniki.

Stworzenie tekstów SEO

Treści pod SEO najczęściej są rozliczane w oparciu o znaki, więc ich cena zależy od całkowitej długości artykułu. Jednak i długość tekstu może się różnić. Aby osiągnąć dobre wyniki w pozycjonowaniu stron, potrzeba treści często dłuższych od tych, które już posiada konkurencja. Koszty mają odzwierciedlenie także w samym rodzaju tekstu – inaczej rozliczane są pozycjonujące wpisy na bloga, inaczej opisy produktów, a jeszcze inaczej teksty na portale zewnętrzne, czyli tzw. treści zapleczowe.

Ostatecznie koszt jednego tekstu to kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych. Ilość przygotowywanych treści w miesiącu również ma znaczenie – często agencje przyjmują jeden wpis na tydzień.

Niektóre teksty tworzone są na serwisy zewnętrzne i umieszczane w celu pozyskania linków. Kilkadziesiąt linków miesięcznie pozyskiwanych z różnych miejsc może kosztować nawet 1000 zł.

Optymalizacja istniejących treści

W trakcie pozycjonowania strony w Warszawie czy innym mieście agencje biorą pod uwagę również optymalizację już istniejących tekstów na stronie. W ramach tej usługi przeprowadzają dokładną analizę doboru słów kluczowych, ich aktualne rozmieszczenie w treści, a także formatowanie, obrazki czy linkowanie wewnętrzne. To proces, który w przypadku większych artykułów może zajmować nawet ponad godzinę czasu. Koszt uzależniony jest od długości tekstu lub czasu spędzonego nad wykonaniem zadania. W większości przypadków dla jednego artykułu wynosi on 100- 300 zł.