Jak malować części samochodowe?

Jak malować części samochodowe?

Jak malować części samochodowe? Części z tworzyw sztucznych stanowią dziś do 20% masy samochodu. Wiele z nich to elementy zewnętrzne i wewnętrzne, którym powłoka lakiernicza nadaje odpowiednie właściwości wizualne, dotykowe i funkcjonalne. Przemysł techniki lakierniczej reaguje na coraz ostrzejsze wymagania w zakresie jakości, ekonomii i efektywnego wykorzystania zasobów poprzez nowe rozwiązania i dalszy rozwój.

Za pomocą lakierowania części kia z tworzyw sztucznych są chronione przed mechanicznymi, chemicznymi i fizycznymi wpływami, takimi jak zadrapania, odpryskiwanie kamieni, wpływy atmosferyczne i promieniowanie UV, a także przed składnikami kosmetyków i środków czyszczących.

Farby i powłoki to jednak znacznie więcej niż tylko narzędzia techniczne: tworzą one powierzchnie, które przemawiają do wszystkich zmysłów, wywołują emocjonalny związek z produktem i podnoszą jego wartość. Jakość powłoki musi spełniać bardzo surowe wymagania, aby ten uwodzicielski wpływ na ludzkie zmysły został właściwie osiągnięty. Jednocześnie globalna presja konkurencyjna wymusza coraz bardziej ekonomiczne, zrównoważone i elastyczne procesy lakiernicze. W tym celu przemysł lakierniczy stale pracuje nad optymalizacją istniejących rozwiązań i opracowuje nowe. Części do aut koreańskich, takie jak części kia, wymagają profesjonalnego podejścia do malowania ze względu na swoją budowę.

Proces czyszczenia

Jak malować części samochodowe?
Jak malować części samochodowe?

Czyszczenie i obróbka wstępna elementów z tworzywa sztucznego ma decydujące znaczenie dla uzyskania dobrych efektów lakierowania. Tradycyjnie do tego celu stosuje się myjnię z wodnym środkiem czyszczącym i suszarkę. Ten kosztowny, wymagający dużo miejsca i energii wariant jest jednak coraz częściej zastępowany przez alternatywne procesy czyszczenia, takie jak czyszczenie strumieniem śniegu CO2, procesy plazmowe lub metodę czyszczenia parą. Czyszczenie strumieniem śnieżnym CO2 znalazło liczne zastosowania w przemyśle samochodowym oraz w sektorze dostaw dla przemysłu samochodowego. Nietoksyczny, łatwopalny śnieg z przetworzonego dwutlenku węgla usuwa cząstki stałe i zanieczyszczenia podobne do filmu z zewnętrznych i wewnętrznych części do aut koreańskich wykonanych z różnych tworzyw sztucznych i kompozytów, a przy tym jest łagodny dla materiału. Umożliwia on również niezawodne usuwanie zanieczyszczeń z bardzo małych szczelin. Kolejna zaleta procesu suchego wynika z większej swobody w projektowaniu poszczególnych elementów, ponieważ np. geometria zatrzymująca wodę nie przenosi już mediów do procesu lakierowania. Procesy plazmowe, które dzielą się na plazmy niskociśnieniowe i atmosferyczne, są stosowane przede wszystkim do usuwania cienkich warstw zanieczyszczeń nieorganicznych. Podczas obróbki plazmowej powierzchnia jest jednocześnie czyszczona i aktywowana. Ta podwójna funkcja opiera się na fizycznych i chemicznych właściwościach procesu. Oprócz czystej powierzchni uzyskuje się w ten sposób również zwiększone napięcie powierzchniowe, co zapewnia idealne warunki dla dalszego procesu lakierowania części do aut japońskich i koreańskich.

Polecamy uwadze:

Etap malowania

Coraz większą popularnością cieszy się tendencja do ograniczania liczby etapów procesu lakierowania za pomocą bezwypełniaczowych systemów lakierniczych – również w przypadku elementów wchodzących w skład zestawów stylizacji nadwozia wykonanych z tworzywa sztucznego. Nie bez powodu: rezygnacja z pośredniego etapu suszenia zmniejsza zużycie energii o 15 do 20%. Równocześnie zmniejsza się zużycie materiałów i emisja rozpuszczalników. Ponadto system lakierniczy zajmuje mniej miejsca na hali produkcyjnej. Po nałożeniu jednej warstwy farby elementy wykazują doskonałą odporność na promieniowanie UV, zarysowania i chemikalia, a także na kremy do opalania i środki odstraszające komary. Farba dwuskładnikowa jest obecnie jedynym systemem powłok lakierniczych na świecie, który spełnia specyfikacje producentów samochodów do lakierowania elementów wewnętrznych. Lakiery UV utwardzane promieniowaniem ultrafioletowym łączą w sobie zalety ekologiczne i ekonomiczne, np. krótszy czas obróbki i mniejsze systemy lakiernicze, a także zmniejszoną emisję i zużycie energii. Do tych korzyści dochodzą jeszcze aspekty jakościowe lakierowanych powierzchni, takie jak wyższy połysk, trwałość i odporność na zarysowania. Do lakierowania elementów wewnętrznych z tworzyw sztucznych wykonanych z ABS udostępniono ostatnio bezrozpuszczalnikowy, utwardzany w 100% promieniami UV lakier bezbarwny, który spełnia normy fabryczne różnych producentów. Odpowiednie testy wykazały, że w przypadku tego w 100% monokurczliwego systemu osiągana jest znacznie lepsza odporność na zarysowania niż w przypadku obecnie stosowanych systemów wodnych lub zawierających rozpuszczalniki, a także systemów podwójnie utwardzanych. Utwardzanie odbywa się w atmosferze o zredukowanej zawartości tlenu – tzw. utwardzanie w gazie obojętnym – w temperaturze pokojowej w ciągu zaledwie kilku sekund. Atmosfera o obniżonej zawartości tlenu zapobiega reakcji rodników niezbędnych do polimeryzacji z tlenem powietrza, a tym samym powstawaniu tzw. inhibicji tlenowej. Pozwala to na wydłużenie drogi utwardzania, a miejsca mniej narażone na działanie promieni UV są utwardzane w sposób jednorodny. Części samochodowe do japończyków są malowane przez specjalistów.