Jak malować części samochodowe?

Jak malować części samochodowe?

Części z tworzyw sztucznych stanowią dziś do 20% masy samochodu. Wiele z nich to elementy zewnętrzne i wewnętrzne, którym powłoka lakiernicza nadaje odpowiednie właściwości wizualne, dotykowe i funkcjonalne. Przemysł techniki lakierniczej reaguje na coraz ostrzejsze wymagania w zakresie jakości, ekonomii i efektywnego wykorzystania zasobów poprzez nowe rozwiązania i dalszy rozwój. Za pomocą lakierowania części kia z tworzyw sztucznych są chronione przed mechanicznymi, chemicznymi i fizycznymi wpływami, takimi jak zadrapania, odpryskiwanie kamieni, wpływy atmosferyczne i promieniowanie UV, a także przed składnikami kosmetyków i środków czyszczących. Farby i powłoki to jednak znacznie więcej niż tylko narzędzia techniczne: tworzą one powierzchnie, które przemawiają do wszystkich zmysłów, wywołują emocjonalny związek z produktem i podnoszą jego wartość. Jakość powłoki musi spełniać bardzo surowe wymagania, aby ten uwodzicielski wpływ na ludzkie zmysły został właściwie osiągnięty. Jednocześnie globalna presja konkurencyjna wymusza coraz bardziej ekonomiczne, zrównoważone i elastyczne procesy lakiernicze. W tym celu przemysł lakierniczy stale pracuje nad optymalizacją istniejących rozwiązań i opracowuje nowe. Części do aut koreańskich, takie jak części kia, wymagają profesjonalnego podejścia do malowania ze względu na swoją budowę.

Proces czyszczenia

Czyszczenie i obróbka wstępna elementów z tworzywa sztucznego ma decydujące znaczenie dla uzyskania dobrych efektów lakierowania. Tradycyjnie do tego celu stosuje się myjnię z wodnym środkiem czyszczącym i suszarkę. Ten kosztowny, wymagający dużo miejsca i energii wariant jest jednak coraz częściej zastępowany przez alternatywne procesy czyszczenia, takie jak czyszczenie strumieniem śniegu CO2, procesy plazmowe lub metodę czyszczenia parą. Czyszczenie strumieniem śnieżnym CO2 znalazło liczne zastosowania w przemyśle samochodowym oraz w sektorze dostaw dla przemysłu samochodowego. Nietoksyczny, łatwopalny śnieg z przetworzonego dwutlenku węgla usuwa cząstki stałe i zanieczyszczenia podobne do filmu z zewnętrznych i wewnętrznych części do aut koreańskich wykonanych z różnych tworzyw sztucznych i kompozytów, a przy tym jest łagodny dla materiału. Umożliwia on również niezawodne usuwanie zanieczyszczeń z bardzo małych szczelin. Kolejna zaleta procesu suchego wynika z większej swobody w projektowaniu poszczególnych elementów, ponieważ np. geometria zatrzymująca wodę nie przenosi już mediów do procesu lakierowania. Procesy plazmowe, które dzielą się na plazmy niskociśnieniowe i atmosferyczne, są stosowane przede wszystkim do usuwania cienkich warstw zanieczyszczeń nieorganicznych. Podczas obróbki plazmowej powierzchnia jest jednocześnie czyszczona i aktywowana. Ta podwójna funkcja opiera się na fizycznych i chemicznych właściwościach procesu. Oprócz czystej powierzchni uzyskuje się w ten sposób również zwiększone napięcie powierzchniowe, co zapewnia idealne warunki dla dalszego procesu lakierowania części do aut japońskich i koreańskich.

Etap malowania

Coraz większą popularnością cieszy się tendencja do ograniczania liczby etapów procesu lakierowania za pomocą bezwypełniaczowych systemów lakierniczych – również w przypadku elementów wchodzących w skład zestawów stylizacji nadwozia wykonanych z tworzywa sztucznego. Nie bez powodu: rezygnacja z pośredniego etapu suszenia zmniejsza zużycie energii o 15 do 20%. Równocześnie zmniejsza się zużycie materiałów i emisja rozpuszczalników. Ponadto system lakierniczy zajmuje mniej miejsca na hali produkcyjnej. Po nałożeniu jednej warstwy farby elementy wykazują doskonałą odporność na promieniowanie UV, zarysowania i chemikalia, a także na kremy do opalania i środki odstraszające komary. Farba dwuskładnikowa jest obecnie jedynym systemem powłok lakierniczych na świecie, który spełnia specyfikacje producentów samochodów do lakierowania elementów wewnętrznych. Lakiery UV utwardzane promieniowaniem ultrafioletowym łączą w sobie zalety ekologiczne i ekonomiczne, np. krótszy czas obróbki i mniejsze systemy lakiernicze, a także zmniejszoną emisję i zużycie energii. Do tych korzyści dochodzą jeszcze aspekty jakościowe lakierowanych powierzchni, takie jak wyższy połysk, trwałość i odporność na zarysowania. Do lakierowania elementów wewnętrznych z tworzyw sztucznych wykonanych z ABS udostępniono ostatnio bezrozpuszczalnikowy, utwardzany w 100% promieniami UV lakier bezbarwny, który spełnia normy fabryczne różnych producentów. Odpowiednie testy wykazały, że w przypadku tego w 100% monokurczliwego systemu osiągana jest znacznie lepsza odporność na zarysowania niż w przypadku obecnie stosowanych systemów wodnych lub zawierających rozpuszczalniki, a także systemów podwójnie utwardzanych. Utwardzanie odbywa się w atmosferze o zredukowanej zawartości tlenu – tzw. utwardzanie w gazie obojętnym – w temperaturze pokojowej w ciągu zaledwie kilku sekund. Atmosfera o obniżonej zawartości tlenu zapobiega reakcji rodników niezbędnych do polimeryzacji z tlenem powietrza, a tym samym powstawaniu tzw. inhibicji tlenowej. Pozwala to na wydłużenie drogi utwardzania, a miejsca mniej narażone na działanie promieni UV są utwardzane w sposób jednorodny. Części samochodowe do japończyków są malowane przez specjalistów.